Aktualizováno: 11.6.2016

Test nové generace Fiatu Tipo

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 0
  • Ženský faktor: 2
 

 
Na počátku roku 2016 vstupil na trh nový Fiat Tipo. Tentokrát jde o vůz, který dostane tři karosářské verze. Jako první se k zákazníkům vydává sedan navazující na model Linea, následovat bude i hatchback a kombi. My jsme jej nejprve testovali v přímo v Itálii, poté jsme se svezli i na českých silnicích.

Jméno Tipo použila automobilka Fiat ve své historii již několikrát. Naposledy (v letech 1988 - 1995) se jednalo o hatchback. Byl to úspěšný vůz a dokonce se mohl pyšnit v roce 1989 titulem Evropské auto roku roku.

Novinka bude o zákazníky soupeřit v Česku hlavně s domácí Škodou Rapid, dále například s Renaultem Fluence nebo dvojicí aut z konsorcia PSA, tedy Peugeotem 301 a Citröenem C-Elysée. Částečně by mohl lézt do zelí i menší a lacinější Dacii Logan. Nový Fiat Tipo se vyrábí v Turecku.

Fiat Tipo je, třeba ve srovnání s předchozím modelem Liena, docela pořádné auto. Na délku měří 4,54 metru, což ho mimochodem z výše zmiňovaných konkurentů řadí za renaulta na druhé místo.

Design byla vždy silná stránka italských tvůrců aut. I nové tipo má šmrnc. Líbila se mi celková silueta vozu i řada detailů.

Test nové generace Fiatu Tipo Zajímavý je například růžek předních světlometů zapuštěný do masky chladiče, upoutají také podélné prolisy na střeše a přední kapotě.

Test nové generace Fiatu Tipo Záď opticky rozšiřují sdružené svítilny ve tvaru otazníku, jejichž malá část zasahuje i do víka zavazadlového prostoru.

Pod ním je podle výrobce prostor na 520 litrů zavazadel, což ze zmíněných konkurentů překonává pouze Škoda Rapid.

V interiéru je patrné, že se auto nesnaží pokoušet o vstup do segmentu prémiových limuzín. Na první pohled jde o nízkorozpočtový vůz.

Test nové generace Fiatu Tipo Na druhou stranu, jsou tu i některá chytrá řešení. Například výsuvný držák nápojů integrovaný do loketní opěrky uprostřed opěradla zadní lavice.

Horní část palubní desky je sice měkčená, avšak všechny okolní materiály, například na obložení dveří, jsou už na první pohled z laciného kraje.

Test nové generace Fiatu Tipo Líbil se mi však přehledný přístrojový štít, a také umístění (sice malého), ale plně funkčního displeje multimediálního systému na horním okraji palubní desky. To znamená, že řidič hledající odbočku při spoléhání se na navigaci, nemusí sklápět oči hluboko dolů jako v řadě jiných aut.

Test nové generace Fiatu Tipo Nejvyšší verze systému UConnect má pětipalcový dotykový displej, nabízí možnost propojení s chytrými telefony prostřednictvím vstupu USB nebo přes Bluetooth. K dispozici je čtečka SMS zpráv. Pro navigování se využívají data společnosti TomTom.

Test nové generace Fiatu TipoKolega vyzkoušel na českých silnicích také Tipo v základním provedení. To má místo displeje navigace monochromatickou obrazovku. Rádio se sice dobře ovládá, ale vzhledově nikterak neoslní.

Test nové generace Fiatu Tipo Tlačítka a ovladače pro nastavování jednotlivých funkcí klimatizace (bude ve standardu, stejně jako rádio), jsou dostatečně velká a na místě, kde je řidič očekává.

Test nové generace Fiatu TipoPodobný rozdíl jako byl mezi displeji je i v navigaci. Pokud si vyberete auto s manuálním ovládáním vzduchotechniky, dostante nehezká plastová tlačítka, která vidíte na obrázku.

Test nové generace Fiatu TipoVůbec největším zklamáním je ale v laciné verzi volant. Sám kolega z něj byl přímo nepříčetný. Ve svém autě má také volant bez kůže, ale je alespoň gumový a dobře se drží. Volant v základním Tipu je ovšem poměrně tvrdý a málo strukturovaný, takže po něm ruce velmi kloužou. Možná by si pak řidič tohoto vozu měl do povinné výbavy pořídit magnéziový prášek pro horolezce, aby mu volant v kritické situaci nevyklouzl z ruky.

Kromě sady airbagů a povinných bezpečnostních systémů jako je elektronická stabilizace a kontrola tlaku v pneumatikách, nejsou ve voze žádné elektronické vychytávky.

Test nové generace Fiatu Tipo Mám na mysli například sledování únavy řidiče, varování před opuštěním jízdního pruhu a podobně. V případě tohoto vozu se Fiat zaměřil skutečně jen na podstatu.

Při testovací jízdě mě velmi příjemně překvapilo řazení. Minimálně to, které jsem využíval v testovaném exempláři, což byla vrcholná dieselová motorizace se zdvihovým objemem válců 1,6 litru pojící se se šestistupňovou manuální převodovkou, bylo skvělé. Stejně tak dobré bylo i při následném testu s benzinovým čtyřválcem 1.4i, který také dostal šestistupňový manuál. To je trochu překvapení, protože některým konkurentům stačí pětikvalt.

Test nové generace Fiatu Tipo Řadicí páka nevydává žádné nepatřičné zvuky, ve svých drahách se pohybuje s přirozeným lehkým odporem a přesně.

Během prezentace jsem tentokrát mohl s turbodieselem ujet jen zhruba čtyřicet kilometrů, z čehož necelá polovina byla v městském provozu italského Turína.

V tomto režimu se spotřeba pohybovala kolem osmi litrů, naopak při klidné jízdo mimo tuto aglomeraci jsem na palubním počítači zaznamenal údaj 5,2 litru.

Na českých silnicích pak kolega testoval Tipo se základním benzinovým motorem. Atmosférický čtyřválec by měl podle tabulkového výkonu stačit, v reálu ale od něj čekejte spíš podprůměrnou dynamiku. Motor je v nízkých otáčkách vyloženě líný, příliš velké gradace výkonu se ale nedočkáte ani poté, co ho vytočíte výš. Ve vyšších otáčkách pak vadí hlavně nepříjemný hluk.

Právě proto kolega ocenil fakt, že je spojen se šestistupňovou převodovkou, i když se šestka zdá být docela dlouhá na to, aby motor mohl efektivně pracovat. To se projevuje zejména při jízdě na dálnici, kde cesta do táhlého kopce nebo předjíždění znamená vždy nutnost podřadit o jeden nebo dva stupně. Ani pak se ale nedočkáte výraznější dynamiky. Celkově je tak tohle auto naladěno na velmi defenzivní jízdu, která ale může řadě zákazníků tohoto typu vozu vyhovovat.

A potěšeni budou bezesporu i ze spotřeby. Atmosférický motor totiž v tabulkách příliš „nelže“. Dá se totiž v klidném režimu mimo obec dosáhnout i a hodnotu pod 6 litrů benzinu na 100 km. Příliš velké výkyvy pak nečekejte ani v městě, kde si řekne o 7. Totéž ukázal i na dálnici. A to není špatný výsledek.

Naladění podvozku je kompromisní. Mělo by vyhovět jak klidným povahám vezoucím tchýni za příbuznými, ale současně by vůz neměl nechat na holičkách ani řidiče, který spěchá na důležitou schůzku. Minimálně to platilo o testovaném kusu, který byl obut do pneumatik  225/45/R17.

Test nové generace Fiatu Tipo Kromě zkoušených motorů, tedy vznětového 1,6 (120 koní) a zážehového 1.4i (95 koní) je vůz nabízen ještě se slabším naftoým motorem 1,3 Multijet (95 koní) a benzinovým 1,6 (110k).

Při porovnání s konkurenty patří při vstupu na trh benzinové motory z hlediska úspornosti i dynamiky pod průměr, z naftových potěší třináctistovka úsporností a šestnáctistovka živostí.

Základní cena byla stanovena na částku 281 300 korun za verzi s nejslabším benzinovým motorem. Ten bude pohánět i zahajovací edici Opening Edition, která stojí 329 900 Kč. Její výbava obsahuje mimo jiné kůží potažený volant s ovládáním rádia, dále mlhovky, zadní parkovací senzory, elektricky vyhřívaná zpětná zrcátka a řadu designových ozdobných prvků.

Stejně jako většina levných sedanů a liftbacků v Česku cílí i nové Tipo zejména na starší páry, kterým by měla vyhovovat jednoduchost ovládání auta a absence elektroniky. Uměl bych si ho ale představit i jako rodinný vůz.

Fiat Tipo - pohled ¾ zepředu dopravaFiat Tipo - pohled bok dopravaFiat Tipo - pohled záď čistáFiat Tipo - pohled ¾ zezadu dolevaFiat Tipo - pohled příď čistá

 

Řidičova zóna

Fiat Tipo - pohled sedadla přední Fiat Tipo - pohled sedadla zadní Fiat Tipo - pohled kufr základní Fiat Tipo - pohled kufr maximální

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus