Aktualizováno: 1.6.2015

Test modernizované Dacie Duster 4x4

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 2
  • Byznys faktor: 0
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 4
  • Ženský faktor: 2
Testované motory: 1.5 dCi

 
Dacia Duster překopala poměry v kategorii vozů SUV - a to nejen těch kompaktních, kam velikostí patří.

Nejen, že na trhu neexistuje levnější pětidveřové SUV s pohonem všech kol, ale málokterý z konkurentů navíc dokáže s Dusterem 4x4 držet krok v terénu. Jde o auto na pomezí třídy SUV a ortodoxních offroadů, které se nebojí ani těžších podmínek. Z jeho chování na terénním polygonu jsem byl nadšený stejně jako z podobně tvrdých zkoušek verze před modernizací na motokrosové trati.

Podvozek ale dokáže skvěle tlumit i nerovnosti na silnicích, Duster patří z tohoto hlediska mezi nejkomfortnější vozy SUV.

Nevýhody vůči konkurentům většinou souvisejí s nízkými pořizovacími náklady. Interiér i přes značné vylepšení po modernizaci v roce 2013 působí lacině a některým řešením schází uživatelská přívětivost. Benzinovému motoru 1.6 chyběla před modernizací v roce 2015 síla v nižších otáčkách. Odpor posilovače řízení nepůsobí příjemně a přirozeně. Kufr by mohl být větší a nákladová hrana leží příliš vysoko.

Dacia Duster není načinčané městské SUV, i když za design modernizované verze se ani Pražák rozhodně stydět nemusí. Nejvíce by ale měli o Dacii Duster přemýšlet ti, kdo žijí nebo podnikají na venkově.

Duster se vyrábí v továrně Dacia v rumunské Pitesti a v Česku se začal prodávat na jaře roku 2010. Na podzim roku 2013 prodělal výrazný facelift přídě a přístrojové desky.

Kromě verze 4x4 se nabízí také pouze s pohonem přední nápravy, kterou ale vedeme kvůli odlišné velikosti zavazadlového prostoru jako samostatný model.

Design

Dacia Duster 4x4 - pohled ¾ zepředu dopravaDacia Duster 4x4 - pohled bok dopravaDacia Duster 4x4 - pohled záď čistáDacia Duster 4x4 - pohled ¾ zezadu dolevaDacia Duster 4x4 - pohled příď čistá

 

Modernizace – to je nejpřesnější označení změn, které se odehrály na Dacii Duster z hlediska designu.

Podle mě mu výrazně prospěly a zvlášť testovaná verze v bílé barvě a nejvyšší výbavě se všemi možnými příplatkovými prvky rozhodně nebude svému majiteli dělat ostudu ani v porovnání s několikanásobně dražšími auty.

Nová čelní maska a nově světlomety dělají příď Dustera agresivnější a líbivější. Posunula původní trochu obtloustlé a příliš jednoduché rysy k výraznějšímu pojetí. Přitom nepřestává působit sympaticky. Jako by skromný vesnický dobrácký pracant získal s novým kabátem pořádnou porci sebevědomí.

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Test modernizované Dacie Duster 4x4 Posuďte sami. Vlevo vidíte fotky Dustera před faceliftem a vpravo po něm. Fotky zvětšíte kliknutím na ně stejně jako všechny ostatní v testu.

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Testované verze patřily k těm v nejvyšší výbavě, navíc obsahovaly většinu všech možných příplatkových prvků. Jednodušší provedení (na snímku základní výbava pro verzi 4x4 označovaná Cool s příplatkovými mlhovkami) přece jen vypadá o poznání skromněji.

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Test modernizované Dacie Duster 4x4 Naopak parádu dělá limitovaná série Blackstorm uvedená na trh koncem roku 2014 s kontrastně lakovanými detaily karoserie a emblémy výškoměru zvenčí i uvnitř.

Pár zajímavých detailů:

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Sex appeal zvyšují po modernizaci robustnější střešní příčníky, které nově nesou jméno vozu. Na snímku vidíte matně chromované pro top výbavu Exception.

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Duster i nadále disponuje klasickými klikami nikoli moderními tahovými. Je to trochu nezvyk, ale nic, co by se nedalo překousnout. V barvě karoserie jsou lakované od druhé výbavy Arctica.

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Tohle není víčko, ale pořádné víko od nádrže. Mobil není ve výbavě, ale jako měřítko :-)

Test modernizované Dacie Duster 4x4 Verzi s pohonem všech kol prozradí nápis na pravé straně dveří do kufru. Jeho grafika se po faceliftu změnila.

I nadále působí vzhled dacie mezi smečkou ostatních SUV originálně a nepřehlédnutelně.

Ještě výrazněji než na karoserii se modernizace projevila na přístrojové desce, která souzní s novými modely značky. Mišmaš součástí z Loganu, Lodgy a renaultů všech možných typů sice není příliš originální, ale působí mnohem moderněji než dříve.

I nadále sice v interiéru Dusteru převládají tvrdé křaplavé plasty, ale jejich povrch u testované verze už nevypadal tak lacině jako dříve, občas se objeví chrom a ve výplních dveří i čalounění. Také zavírání dveří mi nepřipomínalo kopnutí do plechovky.

Už dříve slušná úroveň odhlučnění kabiny se díky zesílenému těsnění ještě o něco zlepšila. I nadále jsem však při testu naftového motoru zaznamenal vibrace ve volantu. U nového auta ale nezpůsobovaly rezonování palubní desky ani jiných částí interiéru.  

Pokračování článku Řidičova zóna

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus