Aktualizováno: 1.6.2015

Test modernizované Dacie Duster 4x2

  • Sexy faktor: 3
  • Rodinný faktor: 3
  • Byznys faktor: 0
  • Fun faktor: 2
  • Offroad faktor: 2
  • Ženský faktor: 2
Testované motory: 1.2 TCe

 
Dacia Duster s pohonem přední nápravy má s terénnější verzí 4x4 hodně společného, ale zároveň se v několika důležitých bodech liší.

Samozřejmě, že zásadním rozdílem je absence pohonu zadní nápravy. Duster 4x2 se ale na rozdíl od většiny ostatních SUV nestylizuje do role módního městského auta. Ani jako předokolku jej neopouštějí terénní choutky. Díky vysoké světlé výšce 20,5 cm (pouze o 5 mm nižší než u verze 4x4) a nízké hmotnosti je na tom mimo asfalt lépe než konkurenti. Bez pomoci zadních kol se samozřejmě dostane do úzkých na extrémně klouzavých površích ve svahu (sníh, led, mokrá tráva), na rozbité polní cestě se nám ale po znaku 4x4 nestýskalo.

Duster 4x2 asi víc než v Česku ocení ve státech, kde asfaltové silnice nejsou samozřejmostí a je tam tepleji - například na Balkáně a v severní Africe. I u nás se ale hlavně na venkově nachází dost zájemců o levné a odolné auto s velkým kufrem (proti verzi 4x4 narostl téměř o čtrvrtinu). Auto, které díry a hrboly nerozhází a dokáže na nich poskytnout až překvapivě špičkový jízdní komfort i povyražení.

Slabinou je, že u nejlevnějších verzí chybí prvky komfortní výbavy, které jsou u soupeřů naprostou samozřejmostí.

Předokolka cenově nevyčnívá tolik jako varianta s pohonem všech kol. Rozdíl mezi nimi je totiž menší, než bývá obvyklé, a navíc má verze 4x2 řadu poměrně levných konkurentů, kteří se rekrutují z běžných hatchbacků vybavených prvky pro lepší průchodnost terénem.

Duster se v Česku začal prodávat na jaře roku 2010. Na podzim 2013 přijelo modernizované provedení.

Verzi 4x4 vedeme kvůli odlišné velikosti zavazadlového prostoru jako samostatný model.

Design

Dacia Duster 4x2 - pohled ¾ zepředu dopravaDacia Duster 4x2 - pohled bok dopravaDacia Duster 4x2 - pohled záď čistáDacia Duster 4x2 - pohled ¾ zezadu dolevaDacia Duster 4x2 - pohled příď čistá

 

Téměř se neliší od verze 4x4. Stylové doplňky se totiž odvíjejí od stupně výbavy a ty jsou téměř shodné. Duster 4x2 na rozdíl od 4x4 začíná úplně žebráckou verzí Access, která se mi však zatím do rukou ani hledáčku foťáku nedostala.

Modernizace – to je nejpřesnější označení změn, které se odehrály na Dacii Duster z hlediska designu koncem roku 2013.

Podle mě mu výrazně prospěly. Zvlášť v nejvyšší výbavě Exception se všemi možnými příplatkovými prvky rozhodně nebude svému majiteli dělat ostudu ani v porovnání s několikanásobně dražšími auty.

Nová čelní maska a nově světlomety dělají příď Dustera agresivnější a líbivější. Posunula původní trochu obtloustlé a příliš jednoduché rysy k výraznějšímu pojetí. Přitom nepřestává působit sympaticky. Jako by skromný vesnický dobrácký pracant získal s novým kabátem pořádnou porci sebevědomí.

Test modernizované Dacie Duster 4x2 Test modernizované Dacie Duster 4x2 Posuďte sami. Vlevo vidíte fotky Dustera před faceliftem a vpravo po něm. Fotky zvětšíte kliknutím na ně stejně jako všechny ostatní v testu.

Test modernizované Dacie Duster 4x2 Testované verze patřily k těm v nejvyšší výbavě, navíc obsahovaly většinu všech možných příplatkových prvků. Jednodušší provedení (na snímku druhá výbava pro verzi 4x2 označovaná Cool s příplatkovými mlhovkami) přece jen vypadá o poznání skromněji.

Pár zajímavých detailů:

Test modernizované Dacie Duster 4x2 Sex appeal zvyšují po modernizaci robustnější střešní příčníky, které nově nesou jméno vozu. Na snímku vidíte matně chromované pro top výbavu Exception.

Test modernizované Dacie Duster 4x2 Duster i nadále disponuje klasickými klikami nikoli moderními tahovými. Je to trochu nezvyk, ale nic, co by se nedalo překousnout. V barvě karoserie jsou lakované od třetí výbavy Arctica.

Test modernizované Dacie Duster 4x2 Tohle není víčko, ale pořádné víko od nádrže. Mobil není ve výbavě, ale jako měřítko :-)

I nadále působí vzhled dacie mezi smečkou ostatních SUV originálně a nepřehlédnutelně.

Ještě výrazněji než na karoserii se modernizace projevila na přístrojové desce, která souzní s novými modely značky. Mišmaš součástí z Loganu, Lodgy a renaultů všech možných typů sice není příliš originální, ale působí mnohem moderněji než dříve.

I nadále sice v interiéru Dusteru převládají tvrdé křaplavé plasty, ale jejich povrch u testované verze už nevypadal tak lacině jako dříve, občas se objeví chrom a ve výplních dveří i čalounění. Zavírání dveří mi ani zdaleka nepřipomínalo kopnutí do plechovky, potěšilo mne tlumeností.

Už dříve slušná úroveň odhlučnění kabiny se díky zesílenému těsnění ještě o něco zlepšila. I nadále jsem však při testu naftového motoru u verze 4x4 zaznamenal vibrace ve volantu. U modernizovaného auta ale nezpůsobovaly rezonování palubní desky ani jiných částí interiéru. Nový benzinový turbomotor 1.2 TCe dostupný pouze pro pohon přední nápravy nejen, že volant nerozvibruje, ale jeho chod není v interiéru téměř vůbec znát ani při vytáčení.

Test modernizované Dacie Duster 4x2 V příjemném šoku jsem byl z toho, že kapotu drží hydraulická vzpěra stejně jako u luxusních vozů.

Pokračování článku Řidičova zóna

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus