Aktualizováno: 11.10.2015

Test Citroënu C4 Cactus

  • Sexy faktor: 5
  • Rodinný faktor: 1
  • Byznys faktor: 2
  • Fun faktor: 1
  • Offroad faktor: 1
  • Ženský faktor: 3
Testované motory: 1.2 PureTech/60 kW

 
Jedno z nejoriginálnějších aut současné sériové produkce - to je Citroën C4 Cactus, vůz plný nápadů.

Cactus se na první pohled od ostatních aut odlišuje svými "bodlinami", tedy vzduchovými polštáři AirBumps, které chrání karoserii třeba proti nárazům nákupních vozíků.

Název C4 Cactus mate, správně by se totiž automobil měl jmenovat C3 Cactus. Rozměry karoserie totiž patří mezi malá SUV, tedy městská auta, která ale vypadají, že zvládnou i boj s terénem. Parametry i jízdními vlastnostmi má Cactus nejblíže k technicky spřízněnému Peugeotu 2008.

Všechny motory Citroënu C4 Cactus pohánějí pouze přední kola. S pohonem 4x4 se nepočítá, což ale není mezi malými SUV žádná výjimka.

Citroën C4 Cactus podle nás osloví zejména městské páry všech věkových kategorií, které o víkendech míří na venkov.

Cactus má v porovnání s konkurenty výhodu úsporných motorů a poutavého, originálního designu. Zaujme i několika unikátními a praktickými řešeními jako airbumpy, jednolitým předním sedadlem ve stylu sofa u verzí s automatizovanými převodovkami nebo ostřikovači integrovanými do stěračů. Mladší generaci uchvátí výhradně digitální přístroje už v základním provedení.

Také slabiny vycházejí z některých netradičních řešení. Mě třeba chybí otáčkoměr, protože vám nemůžu napsat, jak je auto zpřevodované. Umím si představit lidi, kteří budou postrádat možnost stáhnout zadní okna. Rodinám zvyklým převážet větší předměty, jako třeba jízdní kola, hodně zkomplikuje situaci nedělené opěradlo ve druhé řadě. Vadilo mi příliš hlasité přejíždění některých nerovností, což působí lacině stejně jako zvuk zavírání dveří.

Citroën C4 Cactus se na českém trhu prodává od září 2014. Vyrábí se ve Španělsku nedaleko Madridu.

Design

Citroën C4 Cactus - pohled ¾ zepředu dopravaCitroën C4 Cactus - pohled bok dopravaCitroën C4 Cactus - pohled záď čistáCitroën C4 Cactus - pohled ¾ zezadu dolevaCitroën C4 Cactus - pohled příď čistá

 

Málokteré auto vzbuzovalo při testu tolik pozornosti jako Citroën C4 Cactus. Proč? Stačí se na něj podívat. Na první pohled se vymyká ostatní automobilové konfekci.

Nejsilnějším designerským prvkem jsou AirBumps, tedy umělohmotné kapsle plněné vzduchem.

Štvou vás neustálé opravy karosářských částí auta po manželčiných návštěvách nákupních center?

Test Citroënu C4 Cactus C4 Cactus by měl být vůči škrábancům, odřeninám a boulím imunní. AirBumps tvoří podklad z tvrdého plastu, na který je laserem přivařený měkčí plast se vzduchovými kapsami. Fotku zvětšíte kliknutím na ni stejně jako všechny ostatní v testu.

Test Citroënu C4 Cactus Odolnost AirBumps se testovala například rozjetím plného nákupního vozíku proti boku vozu. Takový útok opravdu nezpůsobé karoserii v místech ochrany žádné škody.

Test Citroënu C4 Cactus Kromě "vozíkové zkoušky" jsem do airbumpů kopal, škrábal do nich tužkou a mačkal je. Přežily bez škrábanců. Pokud bude někdo v destruktivní činnosti úspěšnější, dá se díl jednoduše vyměnit. Ten, který mi leží u nohou, stojí v době uvedení C4 Cactus na trh 2200 korun bez daně.

Test Citroënu C4 Cactus Demontáž i montáž zvládne i laik za pár minut, proti zlodějům chrání moduly jeden šroub zevnitř auta.

Základní barva Airbumps je černá, od druhé výbavy Feel lze modul mít za příplatek i v béžové, hnědé a šedé barvě.

Také design interiéru Citroënu C4 Cactus se dost liší od ostatních aut. Za prvé patří k pionýrům trendu digitalizace.

Test Citroënu C4 Cactus Standard představují digitální přístroje za volantem i sedmipalcový neodnímatelný tablet na středovém sloupku, přes který se ovládá nejen rádio, ale také ventilace nebo klimatizace.

Test Citroënu C4 Cactus Klasická umělohmotná madla na zavírání dveří nahradila poutka.

Test Citroënu C4 Cactus Přední sedadla jsou u verze s automatizovanou převodovkou spojená do jednoho celku připomínajícího pohodlnou pohovku.

Interiér Citroënu C4 Cactus vypadá nejen zajímavě, ale také docela hodnotně. Jenže tenhle dojem rozbije na kousky plechové zabouchnutí dveří s následným otřesem modulu airbumps a přejetí prvních větších nerovností, které vyvolá hluk a vibrace. V tu chvíli mi bylo jasné, že sedím v opravdu laciném autě, což u jedné ze dvou testovaných verzí umocnilo i skřípání a vrzání z různých částí vozu. Zřejmě to bylo způsobené panoramatickou střechou. Automobily tímto prvkem vybavené obecně bývají k otřesům náchylnější.

Pokračování článku Řidičova zóna

 
 

Kompletní ceník, výbavy, technické údaje, další fotografie, barvy a možnost porovnání s konkurencí najdete zde.

blog comments powered by Disqus