Aktualizováno: 13.12.2014

"Tajná" mise za novým superbem

Škodovka představila třetí generaci Superba ve dvouměsíčním předistihu vybraným novinářům. Celá akce byla přísně utajená a nechyběly momenty jako z bondovek. Reportáž z ní tak právem patří do rubriky Adrenalin...

Vypadalo to opravdu jako tajná mise. V úterý ráno nás tři české novináře z významných médií najatý řidič v Superbu II vyzvedl v hotelu a odvezl na lisabonské leštiště. Vrátili jsme se na místo, kde jsme byli už o pár hodin dříve při příletu z Prahy. Následoval pěší přesun do temných prostor určených pouze pro personál, a průchod rentgenovou kontrolou. Pak už nás mikrobus dopravil na letištní plochu k zaparkovanému vrtulníku. Za dalších několik minut jsme byli ve vzduchu a mířili přes řeku Tejo nad mostem Vasco da Gama směrem do portugalského vnitrozemí. Most je 12,3 kilometru dlouhý a při rychlosti helikoptéry kolem 160 kilometrů v hodině byl dostatek času si ho pořádně prohlédnout.

Let trval 40 minut, než jsme klesli ke kamenné stavbě ležící na okraji malé vesničky. Jak jsme se později dozvěděli, šlo o bývalý klášter, který je nyní ve známé vinařské oblasti Alentejo využíván jako pětihvězdičkový hotel. Jeho název je Pousada Monteiro do Grato a vypadá spíše jako nedobytný hrad.

"Tajná" mise za novým superbem

Už při přistávání vidíme tři zamaskovaná auta pokryté bílo–černou maskovací fólií. Jak zjistíme později, jde o takzvanou těžkou kamufláž. Speciální vzory znemožňují (bez profesionálního vybavení) pořízení fotografie, z níž by bylo možno rozpoznat jednotlivé detaily na karosérii a tedy poskytnout informace například konkurenčnímu výrobci. Navíc jednotlivé prolisy, tvary světlometů, zakončení kapoty a podobně jsou dále deformované dodatečnými výplněni či lištami.

Dopředu jsme upozorňováni, že jakékoli focení interiéru je přísně zakázáno. I když se nám později podaří skrze otevřené dveře či víko kufru snímek vnitřního prostoru pořídit, jsme okamžitě slušně, ale nekompromisně vyzváni, abychom snímek smazali. Ještě přísnější režim panuje uvnitř přilehlého stanu, ve kterém se odehrává tisková konference. Fotoaparáty musíme nechat venku u ostrahy, mobily si sice ponechat můžeme, ale jejich malinkaté objektivy jsou u vchodu přelepeny páskou.

První, na co nám všem v onom stanu spočinuly oči, je bílá plachta, pod kterou se zcela zjevně nachází nový superb – největší novinka mladoboleslavské automobilky pro příští rok. Máme to štěstí, že vůz s karosérií limuzína můžeme spatřit o více než dva měsíce dříve, než účastníci pražské premiéry, která se odehraje v polovině února. Naštěstí nás předseda představenstva společnosti Škoda Auto Winfried Vahland dlouho nenapíná a po několika větách dává pokyn hosteskám k odhalení vozu.

První dojem je skutečně impozantní. Tak sebevědomou příď dosud žádná novodobá Škoda neměla. Některé prvky jasně odkazují na necelý rok starou studii Vision C, auto však nepůsobí v celkovém dojmu tak extravagantně, jako koncept prezentovaný navíc v ostré zelené barvě. Tento vystavený exemplář je stříbrno-šedivý, což je podle šéfdesignéra Jozefa Kabaně jedna z barev, v níž bude Škoda nový superb prezentovat. O další se prý ještě vedou diskuse.

„Určitě bude výraznější, ale více neprozradím,“ prozradil tvůrce tvarů současných škodovek redaktorovi Aktuálně.cz.

"Tajná" mise za novým superbem

Po semináři, během něhož jsme se dozvěděli prakticky všechny technické informace o chystaném voze (podrobnosti si přečtěte zde), konečně můžeme usednout do jednoho ze tří předsériových vozů. Čeká nás 110 kilometrů jízdy po portugalském venkově. Trasa vede skrze malé vesničky, čekají nás zatáčkovité úseky na málo frekventovaných úsecích i kusy dálnice.

Ve voze, který je v koloně za „zaváděcím“ automobilem hned první, sedí na místě spolujezdce osobně šéf Škody Winfried Vahland. Ihned podává informace o motorizaci a výbavě. Jde o špičkovou dieselovou variantu s motorem o výkonu 140 kW a pohonem všech kol. V jednu chvíli kolega předsedu představenstva rozesměje, když sáhne na ovladače posunu předního sedadla spolujezdce, na kterém právě Vahland sedí. Ty se nacházejí na boční straně opěradla. „Je to CEO mover (stěhovák nejvyššího šéfa – ve volném překladu),“ říká. Čin ale raději nedokoná a ruku raději stáhne.

"Tajná" mise za novým superbem

Posádky se pak během krátkých zastávek v autech střídají. Díky tomu už víme, jak kromě tohoto zmiňovaného jezdí i superby s benzinovými motory 1,8 a a 2,0 ve slabší verzi. V těch seděly další VIP osobnosti Škody – konkrétně člen představenstva zodpovědný za prodej Werner Eichhorn a Roman Havelka – muž, který měl na starosti vývoj Superbu III. Mohli jsme se také přesvědčit, že na zadních místech je stále dostatek místa pro kolena a přibyl prostor pro ramena i hlavu. Dozvěděli jsme se také, že některé plasty v interiéru budou ještě vyměněny a změní se i tvar pro zásuvku 230 V v zadní části středového tunelu. Zatímco v předsériových vozech byla ještě šestihranná, v produkčních superbech už bude kulatá.

"Tajná" mise za novým superbem

 

DOSUD ZNÁMÁ FAKTA

Škoda Superb třetí generace
Délka:

4,86 m

Motory: benzinové čtyřválce s turbem 1.4 TSI, 1.8 TSI a 2.0 TSI, naftové čtyřválce 1.6 a 2.0 TDI
Max. výkony od 88 do 205 kW
Pohon předních i všech kol
Objem kufru od 625 l

 

blog comments powered by Disqus