Aktualizováno: 27.12.2014

Jízda s BMW i8 - přítomnost dohnala budoucnost

Pouhých několik minut dovádění s BMW i8 na okreskách v okolí Berouna stačilo na pořádnou porci adrenalinu. Testoval jsem stovky nejrůznějších aut, svezení se sportovně-ekologickým bavorákem se ale ničemu nepodobá.

Jestli si BMW i8 pořídíte na machrování, tak určitě zaujmete už nástupem do auta. Dveře se vyklápějí směrem vzhůru a dopředu, takže nový sporťák po otevření připomíná něco mezi motýlem a ptákem. Sedí se nizoučko u země, což dělá z příchodu do auta tak trochu gymnastickou sestavu. Starším šoférům s bolavými klouby BMW i8 nedoporučuji.

Jízda s BMW i8 - přítomnost dohnala budoucnost

Pilot sice okolo sebe vidí několik prvků typických pro všechny bavoráky jako například  volič automatické převodovky, ale jinak se přístrojová deska s dvěma velkými displeji nepodobá žádnému sourozenci. Dalším postupným krokem by mělo být nastartování auta, což ale není ten správný výraz. Přesnější bude, když napíšu, že se vůz oživí, protože rozsvícení přístrojů nedoprovází zvuk motoru, ale znělka jak z koncertu syntetizátorové kapely.

Rozjíždím se pouze na elektromotor, který pohání přední kola. BMW i8 je takzvaným plug-in hybridem, což znamená, že se jeho baterie dají nabíjet ze sítě. Výrobce udává dojezd čistě na elektřinu na 37 km. Jako elektromobil funguje BMW i8 do 120 km/h a v tu chvíli jsem si připadal opravdu jako v elektromobilu a ne za volantem sporťáku. Elektromotor není úplně tichý, ale zajímavě bzučí.

Až doteď by článek rozhodně nepatřil do rubriky Adrenalin, což se ale mění s prudším šlápnutím na plyn, které spouští turbem dopovaný tříválec rachotící v zadní části vozu a pohánějící zadní nápravu. V tu chvíli se totiž z elektromobilu stává hybridní sporťák. A přepnutím do sportovního módu doslova raketa.

Kombinace zátahu elektromotoru a živosti překoňovaného tříválce uvnitř lehoučké karoserie z plastu na karbonovém rámu (váží včetně baterií necelých 1,5 tuny) zrychlí auto z místa na stovku během 4,4 s. Ještě famóznější je čas, který BMW i8 potřebuje k akceleraci z 80 na 120 km/h - neuvěřitelné 2,6 s. Asi nejvíc připomíná zážitek ze zrychlení svezení s hodně nadupanou motorkou. Párkrát jsem se při sešlápnutí plynu na rovince neudržel a na celé kolo se rozchechtal a jízdu si užíval jak nějakou atrakci v zábavním parku. Adrenalin pumpuje do žil i uměle zesilované vrčení motoru, které neumím srovnat s ničím, co jsem zatím řídil. Ale asi nejlépe se k němu hodí slovo "rachot".

Jízda s BMW i8 - přítomnost dohnala budoucnost

I když BMW i8 připomíná zvenčí supersport a za zrychlení se před těmito auty rozhodně stydět nemusí, jízda v zatáčkách se od klasických sporťáků liší. Volant se totiž pohybuje až směšně lehce, takže odrazuje od toho, aby řidič přiváděl auto v zatáčkách na limit. Zvlášť když má jen pár minut času. Prostě tím chci říct, že jsem byl raději v obloucích opatrnější a ostré zatáčky na Berounsku neprojížděl pod plným plynem. Přesto jsem zaznamenal hodně tvrdý podvozek, lehkost vozu a příjemně přetáčivé jízdní vlastnosti vznikající tím, že větší množství síly se zvlášť ve vyšších otáčkách nachází díky spalovacímu motoru na zadní nápravě.

Už první dojmy z BMW i8 napověděly, že jde o auto mnoha tváří. Může se tiše a ekologicky bez výfukových plynů sunout městem, s lehkou nohou a plnou baterií se dá ujet prvních sto kilometrů za 2,1 l benzinu. Přepnutím do sportovního režimu se z ekologa stává sporťák, se kterým se rozhodně nebudete na okreskách nudit. Přesto neustále funguje jako hybrid, což znamená, že si dokáže vytvářet elektřinu při brzdění přeměnou z kinetické energie a ukládat ji do baterií, takže se i jako dravec už zase připravuje na zelený provoz. Zkrátka jde o auto budoucnosti, které si můžete za víc jak tři miliony užít už teď...

 

ZÁKLADNÍ DATA

BMW i8
Délka:

4,69 m

Motory: benzinový tříválec TwinTurbo 1,5 l 170 kW, elektromotor 96 kW
Max. výkon 266 kW
Pohon předních i všech kol
Cena od 3 413 800 korun

 

 

 

 

blog comments powered by Disqus