Aktualizováno: 30.8.2014

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Zrzka v doktorském plášti mi lepí na nahé tělo náplasti s dráty, které vedou do krabičky připomínající rozbušku od plastické trhaviny. Opodál túruje bývalý jezdec formule 1 nejsilnější sériově vyráběné Ferrari...

Petrolejářská firma Shell vozí s sebou po závodech formule 1 laboratoř a spoustu výzkumníků, kteří se převážně zabývají analyzováním vzorků paliv. Jenomže to je dost nuda a Shell potřebuje lákat novináře i na zajímavější témata. Vzhledem k tomu, že od začátků formule 1 spolupracuje s Ferrari, tak má kam sáhnout...

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Na kraji provizorního okruhu nedaleko areálu autodromu, na kterém probíhají přípravy před Velkou cenou Belgie formule 1, se laskám se dvěma červenými sporťáky. Po pravé ruce mám Ferrari 458 Speciale. Jeho osmiválec vytáhne více než 600 koní. Na levici výhružně vrčí dvanáctiválcová F12 Berlinetta - díky dvanáctiválci a 740 koním aktuálně nejsilnější silniční ferrari. Za pár okamžiků se budu v jednom z nich řítit po speciálním okruhu. Samozřejmě si v duchu přeji, aby na mě vyšla Berlinetta, což se také splní.

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Bohužel mě čeká pouze zkušenost na sedadle spolujezdce, což ale také není úplně k zahození, pokud vás sveze někdo, kdo to s ferrari opravdu umí a víte, že mu můžete důvěřovat. Těžko si k tomuto účelu představit vhodnější dvojici než testovací jezdce Ferrari Andreu Bertoliniho a Marca Gené (na obrázku vpravo). Také tady na mě vyjde ten, kterého jsem si přál - ten slavnější. Španěl Gené strávil ve formuli 1 dvě kompletní sezony u Minardi a několik dalších závodů ve Williamsu. Pro Ferrari testuje už deset let.

"Nemyslete si, že vás jenom svezeme ve ferrari," varují lidé od Shellu. "Stanete se účastníky unikátního experimentu, při kterém jsme se rozhodli zjistit, jaké zážitky lidi v autech nejvíce vzrušují," dovídáme se velmi lákavě znějící zadání.

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Za chvíli už mě zrzka v doktorském plášti lepí na nahé tělo elektrody a na prsty kolíčky (na obrázku její spolupracovnice a novinářský kolega), které budou snímat za prvé tep a za druhé míru vzrušení. "Sledujeme, jak se mění vlhkost kůže na prstech. To signalizuje míru vzrušení až paniky. Stejná metoda se dá také použít u detektorů lži," vysvětluje zrzka.

Jaké vzruchy mě během svezení s Berlinettou a Marcem Gené čekají, na to do poslední chvíle před startem nemám čas myslet. Tep se z počátečních 65 úderů za minutu zvyšuje kvůli tomu, že jsem si chtěl celou jízdu nahrát na mobil, ale nastavil jsem si z předchozího focení "selfíček" snímání tak, že telefon točí mě a ne věci před ním. Ve stresu, kdy ještě musím držet krabičku s dráty od elektrod a poutají mě do závodních pásů, nejsem schopný to rychle přenastavit...

Sakra!

Všechna červená světla na semaforu se rozsvítí, rozezní se hlučná hudba, Marc roztočí zadní kola berlinetty, mě to vtiskne do anatomické sedačky a mobil letí někam pod sedadlo. Tak tohle video bohužel neuvidíte...

Odpich berlinetty je parádní stejně jako zvuk jejího motoru. Vjíždíme do první sekce nazvané "Blizzard".

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Stromy jsou tady posypané něčím, co připomíná sníh. Asfalt pěkně klouže. Parádní drift mi vyžene tepovou frekvenci na maximální hodnotu 108 tepů a míru vzrušení na 25 procent. To je od hodnot popsaných jako "panika" hodně daleko. Cítím po těle lehký tok adrenalinu, moc se mi líbí, jak má Marc auto pod kontrolou.

"Klouže to?," ptám se trochu jako debil a Gené přikyvuje. Co na to taky říct, když jedeme bokem...

Jakmile kola drapnou za přilnavější asfalt, vjíždíme do rovinky skryté pod plachtou obřího stanu s barevnými světly. Má to imitovat jízdu v dálničním tunelu. Můj tep i vzrušení už ale mírně klesají a zvědavě sleduji rychloměr, na kterém je v mžiku místo padesáti asi sto čtyřicet.

Shell testoval, jak chlapy vzruší jízda ve Ferrari

Následuje ještě jedno kolo, během něhož už stačím střídavě sledovat a obdivovat techniku jízdy Marca Geného a vychutnávat nádherný řev linoucí se z výfuků ferrari.

Výsledky měření mě nepřekvapují. Přece jen jsem už v životě pár adrenalinových svezení ve sportovních i závodních autech a formulích zažil a to i za volantem, takže víc než vzrušení převládala na sedadle spolujezdce zvědavost. Až se trochu stydím, když vidím, že jsem v některých místech trati na třetině průměrných hodnot naší mezinárodní novinářské skupiny a když na videu z kamer uvnitř auta slyším některé kolegy pištět nadšením i hrůzou.

Přitom jsem si to fakt užil a mám pocit, že se od Marca i něčemu přiučil. Jinak moje výsledky co do rozdílů v jednotlivých pasážích korespondují s ostatními. Největším zážitkem zvyšujícím tep a adrenalin byla kluzká pasáž se smykem následovaná tunelem.

Uleví se mi, když vidím výsledky Kimiho Räikkonena, který tu s Fernandem Alonsem řádil před námi. Jeho ukazatel vzrušení se za celou dobu skoro neodlepí od nuly. Pokud chcete vidět video s Kimim v akci, podívejte se zde.

Ferrari F12 Berlinetta
Délka x výška x šířka:

4618 x 1273 x 1942 milimetrů

Motor: Benzinový dvanáctiválec s objemem 6262 cm3
Max. výkon 545 kW při 8250 ot./min
Max. točivý moment: 690 Nm při 6000 ot./min
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,1 s
Největší rychlost: 340 km/h
Kombinovaná spotřeba: 15 l na 100 km
Převodovka: Sedmistupňová automatická
Velikost kol a pneumatik: 225/35 ZR20 vpředu, 315/35 ZR20 vzadu
Pohon zadních kol
Hmotnost 1525 kg
Cena Přibližně 7,5 milionů korun

 

blog comments powered by Disqus